Perspectief met Work2Grow

Stichting GROW is in januari 2022 gestart met een MDT-programma genaamd Work2Grow. Dit programma wordt gevolgd door jongeren van 16 tot en met 27 jaar die geen startkwalificatie hebben, niet naar school gaan en geen werk hebben.

Iedere jongere is anders en elk individu heeft een eigen verhaal, waardoor het (even) niet lukt om te werken of naar school te gaan. Dit betekent echter niet dat er helemaal geen perspectief is voor deze jongeren. Met het Work2Grow programma ondersteunt de stichting deze jongeren bij het ontwikkelen van hun talenten, het kennismaken met de arbeidsmarkt en het vergroten van participatie en toekomstperspectief.

Het Work2Grow programma

Tijdens het Work2Grow programma gaan de jongeren vijf tot tien weken één a twee dagen per week intensief aan de slag met het ontwikkelen van hun talenten en kwaliteiten. Dit gebeurt in hun eigen regio om zo ook een duurzaam netwerk op te bouwen. Er wordt gewerkt in kleine groepen van zo’n twaalf jongeren, om de drempel te verlagen en iedereen een kans te bieden.

Zes groeipakketten

Het Work2Grow programma bestaat uit zes groeipakketten, waarin de jongeren aan de slag gaan om hun werknemersvaardigheden en de arbeidsmarkt te ontdekken. De verschillende trainingen die worden gegeven helpen hen op weg naar het solliciteren naar een baan, het ontwikkelen van talenten en vergroten hun bestaande vaardigheden.

MDT-doelen

Het MDT-programma heeft drie doelen die terugkomen tijdens het Work2Grow programma, namelijk;

Samenwerking met Young Experts

Het Work2Grow programma is ontwikkeld in samenwerking met onze Young Experts. Young Experts zijn jonge ervaringsdeskundigen met een afstand tot de arbeidsmarkt die inmiddels weer aan het werk zijn of een opleiding volgen. Zij kennen de situatie van de jongeren als geen ander en zijn een mooi voorbeeld van een toekomstperspectief. De Young Experts hebben input geleverd voor de invulling en uitvoering van het programma, om zo een passend aanbod te creëren. Ook werven de Young Experts jongeren binnen de doelgroep. Dit doen ze door het delen van hun eigen ervaringen tijdens verschillende programmaonderdelen en op scholen.

De werving van de MDT-jongeren voor het Work2Grow programma gaat in samenwerking met scholen, gemeenten en bestaande MDT-programma’s.

Begeleiding van jongeren

Gedurende het Work2Grow programma krijgen de jongeren intensieve en persoonlijke begeleiding van een vaste trainer. Deze trainer is aanwezig tijdens alle onderdelen en buiten de training beschikbaar indien nodig. Ook krijgt elke jongere een buddy. De jongeren doorlopen het traject dus niet alleen en hebben altijd iemand om mee te overleggen.

Er zijn meerdere momenten waarop de voortgang wordt besproken, zodat de jongeren actief blijven werken aan hun toekomst en zelf leren aangeven waar de behoeftes liggen. Na hun deelname aan het Work2Grow programma kunnen geïnteresseerde jongeren als ervaringsdeskundigen helpen bij het volgende programma.

De TalentenMapp, bedacht door Susanne Boers en ontwikkeld als digitaal portfolio, stelt jongeren tussen 16 en 27 jaar in staat om hun vaardigheden en kwaliteiten te presenteren aan potentiële werkgevers.